נכתב בעלים 2002
דויד גרוסמן - ידיעות אחרונות 24.03.2000
טוב שלא ביקש סליחה
הרשו לי לספר סיפור קטן פרטי:
קרובת משפחה יקרה לי, ניצולת טרבלינקה, באה לטקס החתונה שלי עם פלסטר על אמת ידה.
היא כיסתה כך את המספר שחקוק לה שם, כי לא רצתה להעכיר את השמחה, בזכר השואה.
אני זוכר איך לא יכולתי להסיר את מבטי מהפלסטר הזה.
אז תפסתי בחריפות, עד כמה כולנו, כאן בישראל, מהלכים תמיד על גבי פני שטח דקים,
דקים כאותו פלסטר, ומתחת יש תהום המאיימת בכל רגע לסחוף לשם את היום יום שלנו.
את אשליית השיגרה.
הסיפור הינו על פלה פרשטנדיג
המפגש עם האפיפיור לעתיד
בחורף 1943 הגיעה אלינו בשתי קבוצות, לאחר נדודים בדרכים לא דרכים, קבוצה של 29 נערים ונערות מתורכיה,
אשר היוו את חברת הנוער העולה ה`בשילר.
כעבור שנת לימודים במקום, יצאנו כמקובל, הנערים ומדריכיהם שהיו בו כותב שורות אלה לטיול שנתי. כיון שזה היה טיול הכרות ראשון עם הארץ, שמנו פנינו לירושלים וסביבתה.
לאחר סיור בירושלים, הגענו לבית-לחם וכמובן סרנו גם לכנסיית המולד. כידוע, הפולחן בכנסיה מחולק לפי שעות לכנסיות נוצריות שונות. אנחנו הגענו בזמן קיום הפולחן ע"י העדה הארמנית. עקפנו אותם ופנינו ישר לכיוון המערה בה נולד לפי המסורת - ישו.
כאשר הגענו לאיזור ועמדנו לרדת למקום בו עמדה לפי המסורת עריסתו של ישו, התברר כי, במקום כורע על ברכיו, שקוע בתפילה, אדם לבוש בגדי כהונה סגולים. הבינותי מיד כי מדובר בחשמן דרגה שניה לאחר האפיפיור. התרחקנו צעדים אחדים אחורנית, אני החילותי להקריא לחניכי מתוך האבנגליון את סיפור הולדת ישו, והנה שמתי לב כי החשמן למטה, הרים ראשו ומטה אוזן.
עמדתי להמשיך את הסיפור של מלחמת קרים במחצית המאה ה - 19 שפרצה בגלל סכסוך עדתי הקשור במקום הזה.
ואז,פנה אלינו החשמן בעברית: אתם יכולים לרדת הנה.
השיבותי בשם חניכי בערך כך: אין אנו רוצים להפריע לנסיך הכנסיה השקוע בתפילתו, במקום כה מקודש.
ועל זה קיבלנו תשובה: אתם אינכם יכולים להפריע, גם הוא היה יהודי, ברומזו למקום הולדתו של ישו.
ירדנו, התרשמנו, וכאשר עמדנו ללכת, קם האיש, הציג עצמו לפני - קרדינל רונקללי.
כעבור שנים אחדות, פורסם כי החשמן רונקללי נבחר לאפיפיור וכי הוא מכהן בשם יוחנן ה - 23.
האפיפיור הזה הוא האיש שהביא להחלטה המסירה מהיהודים את אשמת רצח ישו.
אשמה שבגללה נרדפו יהודים לכל אורך ההיסטוריה באירופה.