Rapoo- It solutions & Corporate template

08-9372824

צור קשר

mazkirut@shiller.co.il

שלח דוא"ל

אתכם כל פינה מזכירה,
כל תמונה, כל שדה שנחרש וכל עץ מזכירים....
ואנו זוכרים. 
 

דף הנצחה לעפר אנק ז"ל
(12/03/1943 - 07/10/2020)     (  -  )

אנקה נולדה בהולנד ולה שני אחים.
 
בשילר נישאה למיקי עפר
ולהם ארבעה בנים: גד, עודד, אריה וגלעד.
 
 
08.10.20 פרידה מאנק - מיקי
אנקי רעתי היקרה
58 שנים של חיים משותפים ומאושרים הסתיימו טרם זמנם
אבל קודם כל אני רוצה להתנצל ולהודות:
להתנצל על כי ראיתי את חזות הכול בהתמסרות לצרכי הקיבוץ והשארתי לך את ההתמודדות עם צרכי הבית וגידול הילדים ללא עזרה מספקת מצידי.
באיחור רב הבנתי שזה היה שיבוש קשה בסדר העדיפויות, אבל באותו הקשר אני רוצה להודות שלא הקשת עלי ואפשרת לי להשקיע את כל כולי למען הציבור ולא הייתי מגיע לאן שהגעתי, לא מהבחינה האישית ולא מהבחינה הציבורית ללא הסיוע שלך בבית.
 
למי שיטעה לחשוב שבבית התמצו עיקר עיסוקיך תזכורת קצרה על אודותיך.
הגעת לשילר כנערה בת 19 כמעט בטעות כאשר פגשת את קבוצת הכדוריד של הפועל רחובות בביקור במועדון בחולנד אליו היית קשורה.
בהיותך שייכת לגרעין הבונים שהיה מיועד להשלמת קיבוץ מצובה קיבלת החלטה אופיינית לך להקדים את ההגעה לארץ ובהשפעת חברי שילר
בקבוצת הכדוריד הגעת לשילר.
תוך זמן קצר נקשרו דרכינו וכאשר הגיע הגרעין למצובה ואת הצטרפת אליהם היה די ברור שלא ירחק היום ותחזרי לשילר ואמנם כך קרה למגינת ליבם של אנשי מצובה שתלו תקוות ביכולת תרומת היידע שלך באריגה למפעל שלהם.
לאחר לימודי עברית באולפן בשילר גילו את יכולותיך בעבודות יד ושלחו אותך לקורס לתפירת בגדי ילדים בחיפה. תפירת בגדי ילדים לא יצאה מזה אבל ניצלו את יכולותיך בסריגה ו הצטרפת לתעשיית הסוודרים של רחל גולן.
מאחר ועיסוק זה לא סיפק אותך והצטרפת לצוות המטבח.
כאן שוב לא היית מוכנה להיות בורג שמקבל הוראות מאחרים ביקשת ונשלחת לקורס בישול במדרשת רופין למשך 3 חודשים.
הפכת להיות מבשלת אחראית במשך 14 שנים. גם שנים רבות אחרי שעברת לעיסוקים אחרים המשכת באין סוף אירועים של אחריות על בישול בחתונות חגים ובר מצוות כפי שהיה מקובל בקיבוץ של פעם.
 
בהחלטה אנקית טיפוסית קיבלת החלטה לשנות כיוון ולעסוק במה שהתמכת בו בנעורייך ובהגיע תורך ללימודים יצאת ללמוד במכללה ללמוד הוראת מלאכה.
על הקשיים בהוצאת רשיון הוראה בגלל מגבלות השפה התגברת בעזרת צוות המכללה וההנהלה שהעריכו את תהצטינותך בצד המקצועי.
במשך כ 20 שנים עסקת בהוראה תחילה בנצר ובהמשך בתיכון ברנר.
בשנים אלו כל פעם המצאת עצמך מחדש. כאשר ביטלו את המלאכה עברת לתפירה וכאשר ביטלו את התפירה עברת לשרטוט. תמיד היית פתוחה ללמוד ולהתחדש. בשנים אלה תרמת לא מעט בחוגים שונים שבוצעו בערבים בעבודות יד שונות כמו סריגה, ריקמה, תחרת סלילים, עבודת טלאים, קליעת סלים ועוד.
 
בשלהי עבודת ההוראה כאשר את בגיל 54 את מתמסרת לאהבתך הגדולה ומתחילה לימודים לתואר ראשון בתולדות האומנות. לא ידעת אז שאת מתחילה את הפרק המעניין והמשמעותי בחייך שנמשך כ 10 שנים בהם השלמת ברציפות תואר ראשון תואר שני ועבודת דוקטורט בתולדות האומנות.
נראה היה שבתקופה זאת נהנית מכל רגע, כאשר את משלבת ידע ונסיון קודם עם העמקה בשטחי עניין חדשים, ויוצרת קשרים עם מורים ומרצים שנמשכים גם אחרי שנים.
בטיולים הרבים שעשינו יחד ואשר בהם נהנו מאד, הבאת לידי ביטוי את הידע הרב באומנות היסטוריה וארכיאולוגיה שספגת בלימודים כמו גם בקריאה הרבה של ספרים.
היה בך שילוב מיוחד של תבונת כפיים עם יכולת איטלקטואלית רחבה.
 
מאז שהפכתי לפנסיונר בילינו ונהנו הרבה יותר ביחד גם עם משפחה גם בתחום הברידג וגם בתחום הטיולים, והיו לנו הרבה תוכניות להזדקן
ולהנות ביחד והכל נגמר טרם זמנו ואני כבר מתגעגע.
 
אימאלה - אריה
רק כמה מילים של שלום.
רק כמה מילים שהרי לא נפרדנו וגם לא ניפרד , את חלק מאתנו ואנחנו חלק ממך.
כולנו אחד באותו השלם .
החיים שלך היו שמיכת טלאים יפה והרמונית שעמלת לתפור בשקידה
החיים שלך היו מורכבים ולעיתים כמו נראו כחידה .
אבל חיית אותם באומץ וחיית אותם בשלמות
מכל לימון עשית לימונדה ובכל קושי ראית גם הזדמנות.
ידעת לעשות מה שאת רוצה ומה שאת אוהבת, ידעת בשביל זה לרבע את המעגל ,
לעגל את המשולש. ידעת להתמודד עם כל עוקץ וידעת לאכול את הדבש.
ידעת לקבל וידעת לתת וידעת יותר מהכול מי את באמת.
ידעת מה את רוצה ועל מה מוותרת, מה מיותר ועל מה מסתערת.
"עקשן פרך" את, חזקה, נחושה ומסורה. על הכתפיים שלך נשאת את כל המשפחה.
רגישה וחכמה כל כך. ידעת לראות עמוק ורחב , ידעת לדבר וידעת לצחוק
וידעת מתי לתת עצה ומתי לשתוק.
בעל אחד, 4 בנים, 4 כלות, לכל אחד היה לך כתובת , לכל אחד חלון
והנכדים שלך עשרה במספר. כל אחד ואחת " אייזן בטון ".
כשיצאת ללימודים אותם תכונות בסיס אפיינו אותך ובנחישות של פרוייקטור
לא עצרת עד שצרפת כקידומת לשמך את התואר דוקטור .
היית חברה נאמנה מסורה ואחראית לחברייך עד בלי די, לא פחות מזה לבעלי החיים שליוו אותך,
הראשון היה ממש "כריש" בחיי ..
אז הנה אנחנו אימא, ארבעת הבנים.
כבר סיימנו לאכול לחם ולשתות מים.
נדמה שעוד אתמול התגלגלנו "לדשא".
ואם עשינו בלגן , אז היו ציפורניים ..
אומרים לך כמה מילים של שלום, שהרי אנחנו לא באמת ניפרד
אנחנו חלק ממך, את חלק מאתנו.
כולנו אחד באותו השלם .
תודה על הכול אימא, נוחי בשלום על משכבך
נזכור אותך תמיד באהבה, אימא.
נזכור ונחייך.
אריה 
 
אמא - גילי
חזקה כמו שור עקשנית כמו פרד והיא בכלל מזל דגים, ככה היא היתה, מלאת ניגודים.
בן אדם פרגמטי מצד אחד עם בחירות משונות מצד שני.
מי חושב לרווח ילדים כך שלא יהיו 2 בנים בצבא?
ומי קורא ל 3 בנים בשם שלא ניתן לבטא כמו שצריך בשפת האם שלך?
היא הגיעה לכאן בגיל 19 ישר לתוך משפחת קלינגהופר בה מצפים מכולם לקודים התנהגותיים קפדניים... אמא מצידה לא עשתה דבר כדי להשביע רצון כזה או אחר. כשלא היה לה נוח, היא לא היססה להביע את דעתה או לשנות כיוון, גם אם זה אומר לעצור טיול שלם של הקיבוץ ולרדת מהאוטובוס בגלל שהנסיעה מפחידה אותה.
אמא הייתה טיפוס שונה בקיבוץ, לא אישה של סמול טוק, סלדה מזיוף ולא רצתה לשחק את המשחק, במידה מסוימת, ילדותית.
היו לה דעות מאד נחרצות לגבי כל דבר ובעיקר לגבי אנשים.
היא ניחנה בחושים חדים לזהות כל ניואנס ולהחליט על המקום, אוהבת לא-אוהבת.
הגישה הזאת, לא עזרה לה בחיי הקיבוץ בכלל ובמשפחה המורחבת בפרט.
רשימת האנשים שבאמת אהבה, קצרה. אבל אלה שזכו לראות מה קורה באמת מאחורי החזות הקשוחה, גילו אישה חכמה ורגישה עם מגוון גדול של תחומי עניין שמוכנה ללכת עד הסוף עבורם.
למרות אופייה העיקש, אמא מילאה אחר כל החובות הקיבוצויות ואף צברה קבוצה אוהדת של נשים שהלכו אחריה בכל חוגי המלאכה שעשתה בקיבוץ.
תכונה דומיננטית נוספת שאפיינה את אמא היא דיסקרטיות. אמא לא אהבה למשוך תשומת לב. חונכנו מגיל צעיר לא להעיר על בגד או שעון חדש שקנתה בנוכחות אבא, שלא יתרגז.
היא הייתה מלאת סודות. את חלקם אנחנו יודעים, את רובם אני מאמין שלעולם לא נדע.
בתור הבן הקטן, זכיתי ליחס מיוחד. זה התחיל בכך שעד גיל שנתיים הייתי כלוא בלול. לטענתה היא הגנה עליי מפני דריסה ע"י שלושה בנדיטים שהתרוצצו ללא הרף.
בבית הספר כבר לא היה לה כוח להילחם, אז נהניתי מקצת שקט.
לאחר שהבית התרוקן ואני כבר עברתי לבית הנעורים, הסכימה אמא לקבל כלב למשפחה למרות שלא היה נחמד בכלל. זה היה חלק מתהליך ההתרככות שלה שנמשך עד יום מותה.
גם ההתמודדות שלה עם המחלה נעשתה בדרך אנקית טיפוסית,
החלטה מהירה על ניתוח להסרת האיום. דרך פעולה שכבר הוכיחה את עצמה בעבר. כימו? לא בא בחשבון. לא באנו לכאן כדי לסבול.
אני מתנחם בכמה דברים,
אמא חייתה חיים טובים ושלמים עשתה מה שאהבה והגיע לסיפוק בכל התחומים.
הקימה משפחה לתפארת, קשרה חברויות אמת, השלימה לימודים גבוהים טיילה בעולם וביקרה בכל המוזיאונים החשובים וגם הצליחה לא רע בברידג'.
הלוואי על כולנו.
גילי 
 
ארבעה סיפורי אהבה - שירי פינקמן 
על היחסים בין החמות לכלה נכתבו אינספור בדיחות, דרמות ואפילו טרגדיות. אבל אנק הצליחה לכתוב ארבעה סיפורי אהבה. ארבעת הסיפורים שונים מאוד זה מזה, כשם שאנו, ארבע הכלות שלה, שונות מאוד זו מזו. יש להם עלילות אחרות ומקצבים שונים, אבל כולם מבוססים על אותם מוטיבים: כנות, פתיחות וכבוד.
 
נדמה לי שארבעת הבנים העבירו את כולנו הכנה לקראת הפגישה הראשונה איתה. זאת היתה האקספוזיציה, והיא כללה משהו בין התיאור המתון "הולנדית קשוחה" להגדרה הציורית "אמא קומנדו". כי אנק לא היססה לקרוא אליה את בניה לעזרה בכל דבר - שיפוצים, ניסורים, תיקונים, סבלות - והם התייצבו בדום מתוח. אבל עד מהרה למדנו גם אנחנו שאנחנו רשאיות לקרוא לה בהתראה קצרה לבייביסיטינג, לבקש שתסיע את הנכדים או שתתפור לנו, תקצר, תצר, תטליא ותתאים, והיא נענתה ברצון והפליאה לעשות באצבעותיה המיומנות.
 
בסיפור האהבה שנרקם בין אנק לכלות שלה, לא היתה נקודת מפנה עלילתית. אנק הקפידה לא לעשות הצגות, לא להתחשבן, לא להעמיד פנים. היא בנתה איתנו קשרים שנשענו על גילוי לב.
היא השתדלה מאוד לא להתערב - אלא להציע.
היא ניסתה לא להתעכב - אלא להתקדם הלאה.
והיא לא באמת היתה קשוחה - היא היתה הוגנת.
 
ומעבר לכך היא היתה גם חכמה, יצירתית, רגישה ונדיבה. והיא השאירה לנו את ארבעת הגברים הכי חמודים, הכי חרוצים, הכי נאמנים והכי הגונים בעולם. ארבעה גברים בדמותה ובדמותו של מיקי גם.
תודה, אנק.
כבר מתגעגעת,
שירי פ.
 
אנק יקרה - נטי
עברו להם שלושים ימים מיום לכתך בהם הרבה נאמר ונאסף מנקודות מבט רבות, אשר עם רובן אני מזדהה.
הטיבה לתאר בכישרון רב, שירי היקרה בשמנו - ארבעת הכלות - את היחס המיוחד לה זכתה כל אחת מאתנו, בשל היכולת שלך למצוא את הדרך המיוחדת הלא עקלקלה לליבנו.
אני לא אשת מילים, ומעדיפה כמוך בדר"כ את הצורות והצבעים, אך היום במועד השלושים, נוצר לו מרווח קטן דרכו אני אוזרת אומץ ומרשה לעצמי לדבר באופן אישי בגוף ראשון על קשר הלב שלי אתך.
 
אז כך זה היה לפני כ- 38 שנים , בת 18 – חציתי לראשונה את מפתן ביתכם, בית קיבוצי צנוע המרוהט בטוב טעם. לא יכולתי לנחש כמובן, שבצעד זה אני חוברת אל משפחת עופר לתמיד.
כבר אז מיד, התקבלתי לחיקך, אולי משום שבסביבה היו רק בנים ואולי משום שכמו שצחקנו לא פעם - לפעמים נדמה היה שהדומות, לא זו הפיזית , אולי זו האימפולסיבית מסמנת קרבה כמו גנטית ביננו.
 
אז כך קרה שבשלהי גיל ההתבגרות זכיתי בחיי לליווי של דמות נשית נוספת שהיתה שונה כמרחק מזרח ממערב מדמותה של אימי.
כל ההרגלים, והנחות היסוד עמדו עכשיו למבחן.
לא פעם התרעמתי או והרמתי גבה כמו במקרה בו גד אשר שהה בחופשה קצרה בזמן הטירונות, בה כל שניה ושנייה יקרת ערך - נקרא למשימה בלתי מובנת מבחינתי כמו פיצוח אגוזים לטובת עוגה ולמרות שזו נועדה עבורו –
שאלת המבחן הייתה כיצד תיתכן התניה כחלק מנתינה? אגוז קשה למדיי לפיצוח עבור מי שגדל כמוני באופן בו כל צורך מתממש כמעט מבלי שאני נידרשת לבקש.
לקח לי זמן מה להתחיל לראות את הדרך בה את פועלת לא רק מנקודת המבט של הצורך ההרגל והאינטרס האישי שלי - ולהבין אט אט את הערך הרב שיש בגישה שבה יש גם דרישה לקבל ולא רק רצון לתת. דרך שמן הסתם לא היתה פופולארית כלל ועיקר, אך ללא ספק בטווח ארוך נשאה עימה ערך רב עבורי.
האיזון בן הנתינה , והדרישה מהסביבה שמחוברת לנכונות לקבל מהאנשים סביבך, אך גם בהתאמה מהחיים עצמם - אפיינו בעקביות את דרכך ואפשרו לי להבין שהם למעשה שני הצדדים של אותו המטבע.
 
שנים אחרי כאשר נולדו הבנות, כשנדרשתי להמציא את עצמי כאמא, נפגשו והתנגשו שוב בקרבי על בסיס יומי, אותן הנחות יסוד, גישות, הרגלים שבאו איתי מהבית, עם הצורך למרוד והרצון בעדכון. שינוי נקודת המבט כאמא ייצר צומת שבקשה הכרעות. הנוכחות שלך בקרבתי חזקה אותי ואפשרה לי קרקע בטוחה לחשוב את הדברים מחדש.
 
הרבה אגוזים פיצחתי בהשראתך לאורך השנים אחד מהם הוא תובנה שהלמידה האמתית מתרחשת כאשר יש צורך להתאמץ לגשר, להבין דברים לעומק - וכשאלה מתרחשים בכנות ללא הסתרה ועם הרבה אהבה - הם מהווים נכס ומתנה שערכה הוא לעין שיעור.
את יצרת עבורי חיבור רציף לדמותה של סבתי שהייתה אף היא אשת כפיים חרוצה, שנהגה לתפור עבורי את המצאותי בגיל הנעורים – כמה נפלא היה להחליק ברכות אל כפות ידייך המיומנות שאפשרו לי המשך שותפות של רעיונות ויצירה.
לפעמים היה זה שגרתי וצפוי כמו תפירת בגדים יפים לבנות, ולפעמים מוזר, כמו במקרה בו גייסתי אותך לטובת סריגת חלקי נעל מפורקת שהיו חלק מעבודת אמנות אשר הוצגה מאוחר יותר בגלריה. מכיוון שלא נהגת לבזבז זמן- פעולת הסריגה המוזרה נערכה כבדרך אגב בכנס נשות ראשי מועצה באילת, שגם בכך יש בכדי להעיד על הסורגת, שלא מצמצה לנוכח מבטי הנשים הנוקבים.
הרבה מתנות קבלתי ממך אנק היקרה לאורך השנים, מתנות שהם שעורים שונים ומגוונים. השיעור העוצמתי ביותר היה זה האחרון, הוא התרחש בתוך המחלה בה נלכדת,
במצב שנדמה היה שאין לך עליו שליטה,
דווקא אז חשתי בעוצמה את האופן שבו את מנתבת את דרכך בהשלמה,
ללא אחיזה ובנחישות אל חוף המבטחים של השקט.
כאשר שהיתי לייד מיטתך עת נשמת את נשימותייך האחרונות ידעתי שאת שם ערה ומודעת.
באינטימיות הגדולה שהייתה ביננו ברגעים האלה התמלאתי בהכרת תודה עמוקה על כך שאת חדורה בעולמי גם כאשר את עוזבת.
נטי 
 
סבתא - גאיה
ישבתי לכתוב לכם זיכרונות מסבתא, אבל הם עלו והציפו אותי בלי שום סדר, לא קוהרנטים, לא כרונולוגים. המוח לא נשמע לקריאה לחשוב פתאום על העבר, על כל החיים שאני מכירה בעצם, כשהכל עדיין כל כך הווה. רק לפני שלושה שבועות באתי לבית חולים, אחרי שסבתא חזרה אליו עם הזיהום בלבלב. זה היה קצת לפני ראש השנה. סבתא התלוננה שהיא לא יכולה לאכול את כל הדברים הטובים. אסור לה תבלינים, אסור לה חמאה, אסור לה שרימפס. היא היתה חדה וכעוסה על העוול הזה, עם ארשת פנים של "זה לא הוגן" ופרצוף לא מרוצה של ילדה, שהבהיר לי שוב מאיפה ירשתי אני את המחוות האלה.
 
בעודי כותבת וחושבת על הזיכרון האחרון מסבתא, קיבלתי הודעה מחברת ילדות טובה, איתה לא דיברתי כבר 8 שנים. היא הכירה אותה טוב, מהסיפורים אבל בעיקר מכל הפעמים שהיא הסיעה אותנו, מהקניון, מפארק המדע, מהרכבת ברחובות וחזרה לקיבוץ. צמידי הזהב מצטלצלים כשהיא העבירה הילוך באיביזה כמו נהגת שודים, ולאונרד כהן מתנגן במלוא העוצמה. ההודעה הזו הזכירה לי כמה סבתא הייתה נוכחת בחיי דווקא בחוויות היומיומיות, בכרוניקה. אם זה לאסוף אותי מבית הספר או מהחוג, לתקן עוד שמלה, לתפור תחפושת לפורים, כיסויים לכריות של הספה הישנה שמצאנו כשעברתי לדירה בירושלים, מסיכה לקורונה, והרשימה לא נגמרת. תוך כדי שאני נזכרת, הבנתי שגם הגופייה שאני לובשת עכשיו עברה תיקון תחת ידיה.
 
זה לא שתמיד היה קל להזמין עבודה מהתופרת. כל תפר עבר משא ומתן, בגדים "פושטים" מבד זול לא נכנסו תחת המכונה. בכלל, סבתא היתה האישה עם עמוד השדרה הכי יציב שאני מכירה. גם בתוך הקיבוץ, גם במשפחה, היא עשתה כמעט תמיד מה שהיא רצתה. אולי הנכדים הצעירים וג'וני החתול כבר זכו לגרסה מרוככת יותר, אבל אני זוכרת בעיקר את הגרסה האורגינל. סבתא שהייתה איתי ברוגז תקופה לא קצרה, כך מספרים, אחרי שבגיל 5 ירקתי עליה כשלא רציתי לבוא איתה, והיא התעקשה. כשבאה עם סבא לשמור עלינו באחת הפעמים שההורים טסו לחו"ל, הכריזה שאנחנו כבר גדולות מספיק וצריכות להכין לעצמנו כריכים לבית ספר. למרות שהייתי בתחילת התיכון, היינו רגילות שבכל ערב אבא מכין לנו כריכים מדוגמים לבית ספר. ריאן עם סבתא לא מתעסקת, והכינה לעצמה כריך בכל יום, אבל אני, שלמדתי עקשנות מן הטובה ביותר לא רציתי להסתכן ביצירת תקדימים, ופצחתי בשביתה משלי. לא הכנתי כריך, ובכל יום הגנבתי לתיק תפוח ושקית עם קורנפלקס, בתקווה שסבתא תישבר. אבל לעורר רחמים עם קורנפלקס ותפוח בקרב האישה שהסלוגן שלה היה "רעבים, יאכלו. לא רעבים, לא יאכלו", היה חסר סיכוי, ואני העברתי את השבועות האלה על תפוח וקורנפלקס.
 
אבל למרות הקשיחות הזו, הבית של סבא וסבתא תמיד היה מקום מפלט בשבילי. בכל הפעמים שברחתי מהבית הגעתי לשם. ולמרות שההבטחה שלא יספרו להורים שאני שם הופרה בכל פעם, המשכתי להגיע. אחרי שנים, כשהריבים בבית התלהטו ואני רציתי לנסוע להתלונן במשטרה, סבתא הגיעה להרגיע אותי ולקחה אותי במקום לעובדת הסוציאלית של מחלקת הרווחה במועצה. וזה לא רק התמיכה, אחרי הכל הנכדים זכו גם להרבה פינוקים. הצפייה בסרטים מצוירים בווידאו בבית של סבא וסבתא, עם קערת במבה וכוס חלב, התחלפה בנסיעה יחד לקולנוע לראות את סרטי הארי פוטר שהיא אהבה, ובהמשך בבילוי יום הולדת בו כל נכד הוזמן ליום כיף כדי לבחור לעצמו מתנה בקניון, ואז לאכול במסעדה בפארק המדע.
 
סבתא, היית עמוד השדרה שמחזיק יחד את המשפחה, עם ארוחות השישי מרובות המשתתפים שאירחת אצלך בכל שבוע, שתמיד הסתיימו במילות הסיכום "אכלתם יפה", כשכלי ההגשה נותרו ריקים. ובאותה הנשימה, האופן שבו שמרת על סדר היום שלך ושל סבא, על כל התחביבים והעיסוקים שלך בעדיפות גבוהה, הוא מעורר השראה. סבתא תמיד עסוקה, עם הברידג' וההולמס פלייס, הרצאות בת"א עם יעל, פרויקטים של תפירה או משחקי מחשב, את כל הזמן בעשייה.
אני רוצה לומר לך שנטפל בסבא ונשמור עליו כמו שהיית רוצה. נשתדל לדאוג שלא יתרגז, ושלא ילך יותר מדי למזכירות, למרות שרק לך הייתה על זה שליטה, וגם לא לגמרי.
אני אוהבת אותך מאד, וכבר מתגעגעת.
גאיה
 
אנק, הדודה ההולנדית שלי - ניר מאיר
במשפחה בה גדלתי היו כולם "בערך אותו הדבר".
דור א' חולמים, חלוצים, מייסדים...
דור ב' בני קיבוץ...
גם בהמשך כשהמשפחה התרחבה, הצטרפו אלינו אנשים די דומים, יעל בת קיבוץ מגורדוניה, ואפילו רפי שהיה אמנם מושבניק, וקצת אחר, אבל גם הוא בן הארץ דור שני ...
עקרונית דומה.
בתוך הפסיפס הזה בלטה דמות אחת, אחרת...
אחרת לגמרי.
הדודה ההולנדית שלי, אנק.
גבוהה, בלונדינית, בעלת מבטא ייחודי, אחרת !
השיטה הקיבוצית והדפוס ש"ככה זה אצלנו" או "כך עושים כולם" לא עשו על אנק רושם גדול מידי...
שוב ושוב ניסו לעצב את דמותה, לשנות ולהרגיל אותה לדפוסים אחרים. שוב ושוב ניסו... אבל בלא הצלחה גדולה .
אנק הצליחה, בדרכה שלה, להגיע ולעסוק בדברים שאהבה, לשמור על עולמה ולהגשים את עצמה, בסופו של דבר, גם ברמה האקדמית.
כשברכתי את אנק ליום הולדתה ה-70 אמרתי :
"והיום, את יכולה להישיר פניך למיקי ולומר לו בקול גדול – אתה רואה שצדקתי ? ..." כן, במבחן הזמן והתוצאה, ברור שצדקה.
אין ספק, זאת היתה חתיכת הרפתקה, לעזוב את הבית החמים באירופה הירוקה, לעשות את כל הדרך לארץ החמה והמשונה הזאת.
להתחתן כאן, ללדת כאן ארבעה ילדים לשלוח את יקיריה שוב ושוב למלחמות ולתפקידים הקשים והמסוכנים ביותר בצה"ל...
לא אשכח שיחה שהיתה לי עם אנק בשבוע בו השתחרר גלעד מצה"ל, עת אמרה לי : " השבוע, בפעם הראשונה ב-14 שנים, ישנתי לילה שלם".
ואז הצטרפו הכלות... כל אחת ייחודית, כל אחת שונה.
ואנק שעמדה על זכותה שלה להיות שונה ואחרת, העניקה את הזכות הזאת גם לכלותיה ולנכדיה.
בסופו של דבר, כאשר מסכמים מסכת חיים שלמה, אני חש צורך לחזור באוזניכם על דברים שאמרתי לאנק יותר מפעם אחת :
"מ כ ו ל נ ו את היחידה שהגשימה את החזון הציוני במלואו !
עשית זאת, כדרך אגב, כמסע בחיים, בלי הצהרות גבוהות, בדרכך המיוחדת."
אנק, בתורת האבולוציה מלמדים שהשונות היא המביאה עימה איכות. היא המגוונת, היא המייצרת "און כילאיים".
החיים בקיבוץ ובמשפחה אינם בדיוק אבולוציה...
אבל השוני בין אנשים מייצר עניין, מגוון את השיח, משפר את התרבות.
את הבאת אלינו, לשבט ולקבוצה, בדיוק את זה וכל מי שזוכר את כל נשות הקבוצה עובדות על שטיח ה-60 מבין את כוונתי.
על כך אנק, תודת כולנו.
והדבר האחרון:
בשם כל חברי קבוצת שילר ומנהליה, אנחנו חייבים לך תודה
ע נ ק י ת על כך ששחררת את מיקי מדאגות היום יום ואפשרת לו "לפרנס את כולנו".
תודה
ניר
 
 
 
אנק - רותי מיר אלימה
חלפה שנה.. מעגל החיים נמשך ואת אינך. דמות ייחודית בנוף הקיבוצי שלנו. אישה ללא לאות, עסוקה בעשייה בכל יום ובכל שעה.
באחת נגדעו חייך מישהו שם למעלה בחר והמדע לא יכל לו. אנק לא יכלה לו. במאבק הזה הוא ניצח.
חולפות בראשי, במחשבותיי תמונות שלך, אישה טמירה מישירה מבט רציני עם חיוך קטן שמסגיר את החום העצור. דמות אנרגטית של עשייה והתחדשות. מתנגן לי ברקע המבטא ההולנדי הייחודי ואת אינך.
 
מצאתי את עצמי , לא אחת, עוד בחייך , חושבת על הקשר בינינו. מה היה בי שאהבת כל כך. נהגת לומר לי שאת אוהבת ומעריכה אותי. יכולתי גם לחוש את זה במפגשים שהיו לנו כשאת מאירה פניך אלי בחיוך.
אולי הכל התחיל בקשר שלך ובהערכה הגדולה שלך לאבא שלי. אולי ראית בי קצת את דמותו. נהגת לספר לי על אבא שלי מנקודת המבט שלך. בחורה צעירה בארץ זרה בחברה קיבוצית, שומרת על התרבות מבית ומתמודדת עם חיי היומיום בקבוצה של פעם. את סיפור העלייה שלך הכרתי רק מסיפורים ואני חושבת לעצמי איזו בגרות ואיזה אומץ היה לך. לעזוב הכל ולעלות לארץ ועוד לקיבוץ.
 
בשיחות שהזדמנו לנו בנסיעות המשותפות לתל אביב, היה עומק מחשבתי ואני הצעירה בינינו, נשאתי עיני אל דמותך העוצמתית, מקנאה מעט בסימון מטרות גבוהות ועמידה בהן בהצלחה.
זיכרון אחד משמעותי שיש לי וקשור לקבוצה הוא פרוייקט תפירת הטלאים לחג היובל. אנק מנצחת על המלאכה מוודאה שכולנו, כל הבחורות בגילים שונים צעירות וותיקות, כולן יחד (אצלנו בשילר השובנסטיות הייתה באותם ימים עניין של שגרה) עובדות כנדרש, עלפי אמות המידה של אנק בדיוק מרבי. הפעלת אותנו, גרמת לנו לחשוב שאנחנו מוכשרות והתוצאה הייתה תלויה על קירות חדר האוכל שנים רבות.
גם במטבח בממלכת הבישול, בלטו התכונות שכה אפיינו אותך החריצות המקצועיות והמחוייבות. הבישול היה צריך להיות מושלם, לא פחות מכך. מששמו אותך לבשל בחתונה, ידעו כולם שזה יהיה מושלם. את היצירתיות והאהבה לאומנות גילמת עם המצרכים מהאקונומיה. היה לך הרבה כבוד ודרך ארץ למבוגרים, כבוד שלא תמיד ראינו אצל חברים צעירים. את שהגעת לקבוצה ללא משפחה, נגעת בליבם של רבים שהיו בגיל של הוריך.
 
מאוחר יותר אנחנו נפגשות בתיכון בברנר, נשות מקצוע, את בממלכה שלך ואני בשלי. לתיכון הגעת אחרי שנות הוראה בבה"ס היסודי. אני חושבת שהחיבור שלך לבני נוער היה טבעי ואולי, מהמקום הזה של ההוראה, דבק בך חיידק הלימודים הגבוהים או ששם קיבלת את ההחלטה שזה מה שאת רוצה לעשות (לא יודעת כי מעולם לא שאלתי אותך) ויצאת לאקדמיה לתואר השני ולדוקטורט.
בבית הספר קראו לך ענת וכשהייתי שואלת אם מישהו ראה את אנק, לא הייתה תגובה. אפילו עמי ובודה, מנהלי בה"ס, הכירו אותך רק בשם ענת. סמליות של שם המעידה על שני עולמות תרבות שאדם חי בהם בבחירתו לעלות לארץ.
הכנסת לממלכת הטכנולוגית צבע. קיבלת אחריות על מקצוע השרטוט. לימדת את התלמידים ואת הצוות מחוייבות ואחריות מהי. לימדת דיוק והעמקה. הייתה בך, בדרכך הייחודית, סבלנות ללמד את אלה שלימודים לא היו בסדר העדיפויות שלהם.
לי הייתה הערכה גדולה אליך שהלכה והתעצמה בנסיעות המשותפות שלנו לתל אביב כשאת בוחרת ללמוד באוניברסיטה ולא מוותרת. מתגברת על קשיי השפה ובחריצות מחוייבות ובעיקר מתוך עניין וסקרנות, את מצליחה ופותחת את הדלת להמשך לימודים לדוקטורט. החלטה שהכניסה לחייך כל כך הרבה חיוניות. לא הייתה מאושרת ממך ואהבתי את הסיפורים שלך שנגעו בעבודה הייחודית, זו שגם החזירה אותך למקורות למולדת אותה עזבת כשהיית צעירה.
 
משפחה יקרה, ספרו את סיפורה של אנק לילדים לנכדים, החיו את דמותה בעיתות שיתאימו לכם.
אישה יקרה, יהי זכרך ברוך .
רותי מיר אלימה
 
יהי זכרה ברוך 
 
 
ענת עפר - דף אומן בשילרנט

 




הוסף



< חזרה לאתר הנצחה

אנק ענת עפר



shiller abc
ab מערכת הצבעות דיגיטליות הצבעה דיגיטלית אתר לקיבוץ קריאות שירות קריאות שירות